Ovoce - pomáhá hubnout nebo způsobuje obezitu?

Ovoce

Ovoce

Ovoce bylo po dlouhou dobu synonymem zdravého životního stylu a štíhlé linie. V současnosti se pohledy na ovoce různí a celkový obrázek o této skupině potravin se razantně mění. Někdo zastává názor, že ovoce je velmi hodnotným zdrojem vitamínů, minerálů, vlákniny a malého množství rychle využitelné energie, jiní v něm vidí pouze cukr a živě si představují, jak se celé jablko mění na podkožní tuk nejlépe na břiše. Jak to ale s ovocem doopravdy je?
Rafinovaný cukr vs. ovocný cukr
Jako jedna z nejvýznamnějších příčin stále narůstající obezity je označován příliš vysoký příjem cukrů. Realita je však taková, že samotný cukr reálnou příčinou není. Problém rafinovaného cukru spočívá v jeho složení, množství ale také především výskytu. Zatímco ovocný cukr se vyskytuje společně s hodnotnými látkami jako jsou vitamíny, minerály, vláknina a voda, čímž dovede ovoce zasytit a zároveň díky minimálnímu obsahu tuku zabraňuje vysokému kalorickému příjmu, rafinovaný cukr se vyskytuje v potravinářsky zpracovaných potravinách, které jsou často velmi chudé na hodnotné látky a díky vysokému obsahu cukrů a tuků bývají nejen zdravotním rizikem, ale také příliš kalorické.
Jako velmi dobrý zdroj hodnotných látek se může jevit např. ovocný džus. Kupované džusy však bývají bohatým zdrojem umělého cukru aniž by obsahovaly dostatečné množství vlákniny. Jako optimální náhrada těchto nápojů může posloužit např. domácí džus, který obsahuje dužninu, nebo třeba smoothie a další ovocné nápoje.
Ovoce a hubnutí k sobě nepatří!
Že ovoce je nepřítelem hubnutí, to slýcháváme v poslední době velmi často. Kolik je na tom vlastně pravdy? Na tuto otázku lze jen těžko odpovědět, avšak z vlastních zkušeností i díky vědeckým studiím lze usuzovat, že ačkoli ovoce díky svému obsahu cukru zvyšuje hladinu krevního cukru a aktivuje inzulín, samo o sobě nepřispívá k tloustnutí. Zároveň se nejedná o příliš kalorický zdroj energie. Ta je proto velmi rychle spotřebována a tělo může znovu běžet na tukové zásoby. Více o vlivu ovoce na hubnutí třeba v článku o borůvkách ve fitness jídelníčku nebo 3 důvody, proč jíst třešně.
Ovoce jen po sportu a jako hřích
Obecně lze však konstatovat, že aby tělo velmi efektivně spotřebovávalo tuky jako zdroj energie, je třeba snížit inzulinovou rezistenci a donutit tělo spotřebovávat tuky právě tím, že jej vystavíme delšímu nedostatku sacharidů. Tím určitě neříkáme, abyste se vyvarovali sacharidů úplně. Je však vhodné jejich příjem omezit na max. 100g denně, optimálně i 50g. Po několika dnech této nízkosacharidové stravy je vhodné zařadit den s vyšším příjmem sacharidů (na úkor tuků a bílkovin).
Jako zdroj energie po sportu je ovoce téměř nenahraditelné právě tím, že obsahuje rychle stravitelné cukry a vodu, které pomohou velmi rychle zregenerovat a doplnit potřebnou vodu a energii. Mnohé z nás pak občasně přepadají záchvaty chutí, které velmi špatně kontrolujeme. Ty lze vyřešit i tak, že místo rafinovaných cukrů a spousty tuku zhřešíme sladkým ovocem. A rozhodně se nemusíte bát, že zase přiberete.
30.05.2018 23:50:56
paveldial1
Fusce wisi. Curabitur ligula sapien, pulvinar a vestibulum quis, facilisis vel sapien. In sem justo, commodo ut, suscipit at, pharetra vitae, orci. Donec vitae arcu. Praesent vitae arcu tempor neque lacinia pretium. Etiam posuere lacus quis dolor. Nullam faucibus mi quis velit. Integer tempor. Class aptent taciti sociosqu ad litora
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one